Nawigacja
Ostatnie artykuły
· XVIII KONKURS WIEDZY...
· Zdrowe odżywianie
· Zdrowe odżywianie ...
· NIE DLA ALKOHOLU
Aktualnie online
· Użytkowników online: 0
· Łącznie użytkowników: 540
· Najnowszy użytkownik: bernatmagdalena
Gmina Ropczyce
Szkoła w ruchu
Kuratorium Oświaty
Zespół Szkół w Niedźwiadzie Górnej
Zespół Szkół w Łączkach Kucharskich
Logowanie
REGULAMIN KONKURSU PLASTYCZNEGO
REGULAMIN KONKURSU PLASTYCZNEGO
„ W ZACZAROWANYM ŚWIECIE BAŚNI POLSKIEJ”
1. ORGANIZATOR KONKURSU:
Dyrektor Zespołu Szkół w Niedźwiadzie Dolnej – p. Wioletta Czemarnik
Opiekun konkursu: p. Liliana Zielińska.
2. TERMIN KONKURSU:
Czas rozpoczęcia konkursu : 20 października 2014r.
Czas zakończenia konkursu: 14 listopada 2014r.
3. ADRESAT KONKURSU:
Konkurs skierowany jest do wszystkich uczniów naszej szkoły. Podzielony jest na 4 kategorie wiekowe:
1) grupa przedszkolna i klasy „O”
2) klasy I – III SP
3) klasy IV – VI SP
4) klasy I – III G
4. CELE KONKURSU:
Tematyka konkursu jest ściśle związana z uroczystością nadania imienia szkole podstawowej „Szkoła Podstawowa im. Baśni Polskiej”. Zadaniem uczestnika konkursu jest przedstawienie w formie ilustracji jednej sceny, przygody lub postaci z dowolnie wybranej przez siebie baśni polskiej.
Uczestnik powinien zaprezentować (namalować dowolną techniką) swoją pracę na kartce formatu A3. Inny format pracy nie będzie uwzględniany w konkursie. Na pracy musi znaleźć się imię, nazwisko i klasa uczestnika konkursu. Oprócz tego dana scena lub postać muszą być opatrzone opisem (tytuł baśni i jej autor).
Komisja konkursowa oceniając prace będzie brała pod uwagę:
- stronę merytoryczną wykonanej ilustracji (przedstawione elementy pracy muszą pochodzić z baśni polskiej),
- inwencję twórczą,
- wartość artystyczną i walory ilustracji,
- technikę wykonania pracy,
- twórcze ujęcie i estetykę,
- samodzielność wykonania pracy.
Celem konkursu jest :
- rozwijanie wyobraźni i wrażliwości plastycznej uczniów,
- poszerzanie zainteresowań literaturą baśni polskiej wśród dzieci i młodzieży,
- inspirowanie uczniów do aktywności twórczej,
- rozbudzanie kreatywności i pomysłowości wśród uczestników konkursu.
4. ROZSTRZYGNIĘCIE KONKURSU:
Rozstrzygniecie konkursu, wręczenie nagród i wyróżnień przez Dyrekcję Szkoły odbędzie się 19 listopada 2014r (środa) na godzinie wychowawczej. Uczestnictwo w konkursie równa się zgodzie zaprezentowania zgłoszonych prac na wystawie pokonkursowej podczas uroczystości nadania imienia szkole podstawowej.
ZAPRASZAMY DO KONKURSU! zgłoszenia przyjmuje: pani Liliana Zielińska
Tekst: Liliana Zielińska
ROZBUDOWA SZKOŁY
Wizyta przedszkolaków w Ośrodku Zdrowia
Na czym polega praca lekarza oraz co znajduje się w gabinetach lekarskich dowiedziały się przedszkolaki podczas wycieczki 06.10.2014r. do pobliskiego Ośrodka Zdrowia. Przewodnikiem podczas wizyty był lek.med. Jan Dostych, który pokazał wszystkie gabinety w których przyjmuje się chorych. Przedszkolaki zapoznały się z podstawowym sprzętem medycznym. Miały niepowtarzalną okazję by zobaczyć jak się robi USG brzuszka- aparatem ultrasonograficznym. Pan doktor zademonstrował w jaki sposób można posłuchać bicia serca przez stetoskop oraz zważył i zmierzył chętne dzieci. Maluszki mogły również zobaczyć jak wyglądają szczepionki i gdzie się je przechowuje.
Pan doktor oprowadził grupę również po aptece, opowiedział o pracy aptekarza oraz poczęstował wszystkich pysznymi cukierkami. Dzięki wizycie w ośrodku maluszki miały szanse przezwyciężyć uczucie lęku, jakie często towarzyszy im podczas wizyty u lekarza. Wycieczka była bardzo udana i interesująca za co jeszcze raz dziękujemy Panu doktorowi.
Magdalena Drygaś
DZIEŃ CHŁOPCA
30 WRZEŚNIA – DZIEŃ CHŁOPCA W NASZEJ SZKOLE.
Nie tylko kobiety i dziewczynki mają swoje święto. Chłopcy obchodzą swój dzień 30 września i tak też było w tym roku w Zespole Szkół w Niedźwiadzie Dolnej.
Wszystkie dziewczynki pamiętały o swoich kolegach z klasy i nie zapomniały złożyć im serdecznych życzeń. Drobne upominki i piękne uśmiechy na twarzach były świetnymi prezentami dla wszystkich chłopców.
Jak co roku, tradycji stało się zadość. Samorząd Uczniowski zorganizował dyskotekę dla uczniów klas IV – VI SP oraz dla uczniów gimnazjum.
Czas tak szybko minął, i nawet nie spostrzegliśmy się, jak wspólna zabawa dobiegła końca. Ze świetnymi humorami na twarzach, wróciliśmy do naszych domów.
Tekst: Liliana Zielińska
ROK 1944 - JAK WAŻNY DLA POLAKÓW
ROK 1944 – JAK WAŻNY DLA POLAKÓW?
Na to pytanie próbowali sobie odpowiedzieć nasi gimnazjaliści z klasy III w dniu 2 października 2014 roku w trakcie „podróży historycznej” do Rzeszowa.
Na początku naszej wycieczki uczestniczyliśmy w bardzo interesującej lekcji historii „Burza ‘44” w Instytucie Pamięci Narodowej, która to wprowadziła nas w nastrój Powstania Warszawskiego i walczącej Polski podczas II wojny światowej. Z wielką uwagą wysłuchaliśmy naprawdę ciekawych opowieści związanych z powyższą tematyką; przyglądaliśmy się obrazowej prezentacji multimedialnej oraz fragmentom filmów, w których dało się dostrzec, jak 70 lat temu nasi rodacy walczyli o Warszawę i naszą Ojczyznę.
Utwierdzeni w przekonaniu udaliśmy się do kina Helios na projekcję filmu „Miasto 44”. Wprowadzeni w atmosferę i klimat tamtych czasów z wielkim zaangażowaniem i emocjami oglądaliśmy ten film. Film "Miasto 44" to opowieść o młodych Polakach, którym przyszło wchodzić w dorosłość w okrutnych realiach okupacji. Mimo to byli pełni życia, namiętni, niecierpliwi. Żyli tak, jakby każdy dzień miał okazać się tym ostatnim. Nie wynikało to jednak z nadmiernej brawury czy młodzieńczej lekkomyślności - taka postawa była czymś naturalnym w otaczającej ich rzeczywistości, kiedy śmierć groziła na każdym kroku. Jest filmem o miłości, młodości, walce i ogromnym poświęceniu dla Ojczyzny.
Pełni wrażeń i głębokich przemyśleń udaliśmy się do naszych domów.
Tekst: Liliana Zielińska
ROZPOCZĘCIE ROKU SZKOLNEGO W PRZEDSZKOLU
Wakacje już za nami. W poniedziałek 1 września rozpoczęliśmy nowy rok przedszkolny. Na twarzach dzieci widać niepewność, zdziwienie, jednak w większości - radość i zadowolenie, że nareszcie będzie można ciekawie i wesoło spędzać czas w gronie kolegów. Przed nami rok pełen ciekawych doświadczeń, interesujących zabaw i nowych znajomości.
By uwiecznić pierwsze dni w naszym przedszkolu zaprosiliśmy prawdziwego fotografa, który zrobił każdemu sesję indywidualną, a także nie mogło zabraknąć wspólnego zdjęcia. Podczas spotkania dzieci miały również okazję obejrzeć profesjonalny sprzęt, jakiego w swojej pracy używa fotograf.
Początek roku szkolnego kojarzy się również z nadejściem jesieni. Pani Jesień zostawiła w naszym przedszkolu swoje dary, którymi dzieci udekorowały kącik przyrodniczy. Maluszki poznały warzywa i owoce, które zbierane są podczas tej pory roku. Z jesiennych owoców przygotowaliśmy przepyszną i kolorową sałatkę. Przedszkolaki zamieniły się w kucharzy. Myły, obierały i ostrożnie kroiły wszystkie składniki. Dodatkiem – niespodzianką była bita śmietana, która ucieszyła wszystkie dzieci. Własnoręcznie przygotowana sałatka, po obiadku, była wspaniałym i zdrowym deserem.
Tekst: Magdalena Drygaś
Agnieszka Pociask
CO NALEŻY WIEDZIEĆ O UZALEŻNIENIACH?
CO NALEŻY WIEDZIEĆ O UZALEŻNIENIACH?
Zażywanie środków odurzających jest szkodliwe w każdym wieku, a spustoszenia, jakie sieją w dojrzewającym organizmie, nie da się naprawić.
Problem nadużywania substancji uzależniających jest o tyle poważny, że większość osób, które je używają, nie leczy się, a nawet nie zdaje sobie sprawy z tego, jak poważne problemy mogą wystąpić ze zdrowiem.
Uzależnienie od substancji psychoaktywnych rodzi szereg problemów zdrowotnych dla człowieka. Mogą być to, m.in. śmiertelne zatrucia (przedawkowania), ostre i przewlekłe zaburzenia psychiczne, zaburzenia funkcjonowania poszczególnych narządów lub całego organizmu. Wszystko to prowadzi do obniżenia jakości życia i jego skrócenia. Uzależnienia są przyczyną niebagatelnych szkód społecznych. Na poziomie funkcjonowania rodziny prowadzą do poważnych problemów natury emocjonalnej i ekonomicznej. Na poziomie społeczeństw prowadzą do rosnących kosztów opieki medycznej, powiększania się grupy osób chorych i niepełnosprawnych. Około 50% wszystkich samobójstw popełnianych jest pod wpływem substancji psychoaktywnych, a do więcej niż połowy śmiertelnych wypadków drogowych przyczynia się osłabienie zdolności motorycznych kierowców z powodu alkoholu lub innych substancji psychoaktywnych. Rozprzestrzenianie się chorób przenoszonych przez krew, wśród nich HIV/AIDS i wirusowego zapalenia wątroby jest w dużej mierze skutkiem używania narkotyków drogą dożylną.
Czym są dopalacze?
DOPALACZE to substancje stanowiące zagrożenie dla zdrowia i życia.
CO TO SĄ DOPALACZE?
Potoczne określenie grupy różnych substancji lub ich mieszanek o rzekomym lub faktycznym działaniu psychoaktywnym, nieznajdujących się na liście substancji kontrolowanych przepisami ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii.
NIE WYPALAJ SIĘ!!
Dopalacze jak inne substancje odurzające, niszczą przede wszystkim ośrodkowy układ nerwowy i negatywnie wpływają na prace mózgu. Zażywanie dopalaczy może być początkiem UZALEŻNIENIA.
Alternatywa dla dopalaczy:
- zdrowo się odżywiaj – świeża, nieprzetworzona żywność jest niezbędna do prawidłowej pracy mózgu;
- pamiętaj o zjedzeniu najważniejszego posiłku dnia – śniadania;
- pij wodę regularnie przez cały dzień – pamiętaj, że odwodnienie jest również przyczyną słabej koncentracji;
- aktywność fizyczna poprawia pracę mózgu – poprzez wysiłek fizyczny wydziela się hormon szczęścia – endorfina.
Jakie grożą nam konsekwencje prawne, za posiadanie oraz spożywanie
środków odurzających?
W typowych przypadkach, a więc przy posiadaniu kilku- kilkunastu porcji narkotyków takich jak marihuana, amfetamina czy ekstazy sądy zazwyczaj orzekają karę od kilku miesięcy do 1 roku i 6 miesięcy pozbawienia wolności z warunkowym zawieszeniem jej wykonania na okres próby od 2 do 5 lat.
Zgodnie z art.6 ust.2 ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii, w razie popełnienia przestępstwa posiadania znacznej ilości narkotyków sąd wymierza sprawcy tego przestępstwa karę pozbawienia wolności od 6 miesięcy do 8 lat.
W razie popełnienia przestępstwa posiadania narkotyków przez sprawcę karanego za podobne przestępstwo w przeszłości, a więc posiadania, udzielania lub sprzedawania narkotyków, należy się liczyć z możliwością orzeczenia przez sąd kary pozbawienia wolności bez warunkowego zawieszenia jej wykonania.
Czy to wszystkie problemy z jakimi młodzież się boryka? Nie….
Między innymi najczęstszymi problemami są:
- Kłopoty z rówieśnikami (kłótnie, sprzeczki, nieporozumienia z przyjaciółmi czy znajomymi w klasie, pierwsze zakochania czy rozstania, brak akceptacji i zrozumienia czy odrzucenie przez rówieśników),
- Niewiedza związana z seksualnością i zmianami zachodzącymi w ciele w okresie dojrzewania,
- Rodzina: relacje z rodzicami czy rodzeństwem, śmierć osoby bliskiej, kłótnie rodzinne, rozwód rodziców, pytania o to, jak powiedzieć najbliższym o swoich problemach,
- Przemoc (ofiary pomocy fizycznej, psychicznej i seksualnej, jej świadkowie),
- Niskie poczucie własnej wartości, brak poczucia sensu życia, permanentny stres, lęk, samotność, zachowania autodestrukcyjne i myśli samobójcze.
Możliwość rozwiązywania problemów powodujących powstawanie uzależnień
W ramach profilaktyki rozwiązywania problemów należy również wziąć pod uwagę osobowość, temperament, predyspozycje, indywidualne możliwości i kompetencje psychospołeczne. Podstawowe zasady i umiejętności prospołeczne, które powinny być przekazane młodym ludziom to: umiejętność nawiązywania kontaktów z ludźmi, radzenia sobie w sytuacjach trudnych, rozwiązywania konfliktów, opierania się naciskom ze strony otoczenia, zdolność do budowania pozytywnych więzi międzyludzkich, odkrywania i respektowania podstawowych wartości i norm moralnych, realistycznego myślenia i oceny sytuacji, stawiania sobie wymagań, umiejętność konstruktywnego wyrażania uczuć i emocji, komunikowania potrzeb i oczekiwań, umiejętność dostosowania się do szybko zmieniającej się rzeczywistości na bazie odkrywania własnych zasobów i dbania o poczucie własnej wartości itd.
Ponadto, bardzo ważne jest przekazywanie i wpajanie młodzieży pożytecznych pasji, zainteresowań, konstruktywnych sposobów spędzania wolnego czasu, gdyż dopiero wtedy będą mieli możliwość dokonania wyboru tego, jak będą chcieli by wyglądało ich życie dalej. Inną formą metod profilaktyki mogą być wyjazdy poza miejsce zamieszkania, dzięki którym młodzi ludzie będą mieli możliwość obcowania z naturą oraz poznawania różnych form rekreacji, kształtując własne upodobania.
A jeśli problem się już pojawił? Gdzie szukać pomocy?
Na policji możesz zgłaszać sytuacje związane z popełnieniem przestępstwa, np. gdy ktoś cię okradł, oszukał, pobił, wykorzystał fizycznie… Możesz też zadzwonić lub udać się osobiście wtedy, gdy grozi ci jakieś niebezpieczeństwo. Numer 112 jest numerem alarmowym, pod który możesz dzwonić, gdy znajdziesz się w niebezpieczeństwie i będziesz potrzebować pomocy ze strony policji, straży pożarnej lub pogotowia. Jest to numer uniwersalny oznacza, że możesz pod niego dzwonić zawsze kiedy czujesz się zagrożony z jakiegokolwiek powodu.
Ale czy policja pomoże w każdej sytuacji?
Policja oczywiście postara się pomóc w każdej trudnej sytuacji, jednakże istnieje wiele problemów, jakimi się nie specjalizuje. Wtedy należy szukać pomocy gdzie indziej. O to kilka anonimowych telefonów zaufania oraz stron internetowych, gdzie można znaleźć wszystkie potrzebne informacje:
Gdzie szukać pomocy ?
• Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży tel. 116-111 ( bezpłatny ) www.116111.pl
Pamiętaj w telefonie zaufania dla dzieci i młodzieży jesteś anonimowy- nie musisz mówić jak się nazywasz i skąd dzwonisz . Telefon służy młodzieży i dzieciom potrzebującym wsparcia i obrony .
• Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka tel. 800 22 22 22 www.brpd.gov.pl Pamiętaj – nie ma problemów ważnych i nieważnych – możesz szukać pomocy w każdej sprawie, która jest dla Ciebie trudna.
• Poradnia Telefoniczna ,,Niebieskiej Linii’’ tel. 22 668 70 00 www.pogotowie@niebieskalinia.pl Tu możesz zadzwonić , jeśli jesteś ofiarą przemocy w rodzinie lub znasz kogoś , kto doświadcza takiej przemocy w domu.
• Helpline - tel. 800 100 100 www.helpline.org.pl
Ktoś bez Twojej zgody rozsyła Twoje zdjęcia ? Ktoś obraża, ośmiesza Cię w intrenecie ? Ktoś wysyła Ci wulgarne maile czy smsy ? Dzwoń lub pisz.
• Ogólnopolski Telefon Zaufania Narkotyki – Narkomania tel. 801 199 990 www.kbpn.gov.pl
Czynny codziennie w godzinach 16.00-21.00 . Oferuje profesjonalna pomoc w zakresie porad, informacji i wsparcia psychologicznego dla osób uzależnionych od narkotyków.
• Infolinia Stowarzyszenia KARAN tel. 800 120 289 www.karan.pl
Niesienie pomocy terapeutycznej i psychologicznej, socjalnej i moralnej osobom znajdującym się w ciężkiej sytuacji życiowej ( rodzicom, dzieciom, młodzieży, osobom starszym) szczególnie osobom uzależnionym od środków zmieniających świadomość, narażonym na agresję i przemoc.
• Młodzieżowy telefon Zaufania Grupy Edukatorów Seksualnych Ponton tel. - 22 635 93 92
Doradcy potrafią rozmawiać z młodzieżą o wszystkim co dotyczy rozwoju seksualnego, bez
skrepowania.
KONKURS ,,MOJA SZKOŁA W OBIEKTYWIE"
REGULAMIN
Szkolnego Konkursu Fotograficznego
„MOJA SZKOŁA W OBIEKTYWIE”
I Cele i tematyka konkursu:
1. Organizatorem konkursu jest ZESPÓŁ SZKÓŁ W NIEDŹWIADZIE DOLNEJ
2. Celem konkursu jest:
- rozwijanie zainteresowań i popularyzacja fotografii wśród uczniów,
- prezentacja osiągnięć uczestników konkursu.
3. Tematyką zdjęć jest „MOJA SZKOŁA W OBIEKTYWIE”.
II Zasady konkursu:
1. Konkurs jest przeznaczony dla uczniów Zespołu Szkół w Niedźwiadzie Dolnej.
2. Czas trwania konkursu: 15.09-31.10.2014 r.
3. Przystąpienie do konkursu następuje przez zgłoszenie prac fotograficznych.
4. Przystępując do konkursu uczestnik akceptuje niniejszy regulamin oraz zapewnia, że:
a) posiada pełnię praw autorskich do zgłoszonej pracy, zgłoszone prace zostały wykonane osobiście przez uczestnika i nie kopiują fotografii stworzonych przez inne osoby,
b) nie narusza praw autorskich osób trzecich,
c) nie narusza dóbr osobistych osób, które zostały na nich przedstawione oraz innych dóbr prawnie chronionych- uczestnik ma zgodę osób, których wizerunek utrwalono na fotografii, na ich publikację i wykorzystanie zgodnie z regulaminem konkursu,
d) każdy uczestnik może zgłosić maksymalnie 5 fotografii,
e) fotografie mogą być zarówno w poziomie jak i w pionie, kolorowe, wydrukowane na papierze fotograficznym w formacie 13x18 cm oraz bezwarunkowo w postaci elektronicznej na płycie CD, zapisane w jak największej rozdzielczości,
f) zdjęcia tylko w formie cyfrowej lub tylko w formie papierowej nie wezmą udziału w konkursie.
- Z konkursu wyłącza się prace uprzednio nagradzane lub wystawiane.
g) niedopuszczalna jest jakakolwiek ingerencja w zdjęcie np. korekty kolorystyczne, retusz, fotomontaż itp.
h) do zdjęcia proszę dołączyć krótką historię powstania zdjęcia.
8. Na odwrocie każdej pracy należy umieścić:
a) imię i nazwisko autora oraz klasę,
b) tytuł pracy,
9. Prace konkursowe należy składać bezpośrednio Barbarze Jabłońskiej.
10. Termin składania prac upływa: 31.10.2014 r.
11. Zgłoszone prace będą eksponowane na wystawie pokonkursowej oraz na stronie internetowej Zespołu Szkół.
III Zasady rozstrzygnięcia konkursu:
1. Zgłoszone zdjęcia zostaną ocenione przez jury w składzie powołanym przez organizatora.
2. Ogłoszenie wyników nastąpi w ustalonym przez organizatora terminie.
3. Najlepsze prac zostaną nagrodzone. Jury zastrzega sobie prawo do przyznania wyróżnień.
4. Organizator nie zwraca zgłoszonych prac.
IV Postanowienia końcowe:
1. Udział w konkursie jest równoznaczny z wyrażaniem zgody na wykorzystanie danych osobowych uczestnika.
2. Organizator nie ponosi odpowiedzialności za naruszenie praw autorskich osób trzecich przez uczestników konkursu.
3. Organizator zastrzega sobie prawo do przedłużenia konkursu bez podania przyczyny.
4. Niniejszy Regulamin dostępny jest na stronie internetowej szkoły.
Barbara Jabłońska
Publiczne czytanie „Trylogii” Henryka Sienkiewicza.
Dnia 6 września 2014 roku nasza szkoła wzięła udział w akcji Narodowego Czytania, zainicjowanej przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Bronisława Komorowskiego. Podstawowym celem przedsięwzięcia jest popularyzacja czytelnictwa, zwrócenie uwagi na bogactwo polskiej literatury, potrzebę dbałości o polszczyznę oraz wzmocnienie poczucia wspólnej tożsamości.
W trzeciej już edycji akcji spotkaliśmy się podczas wspólnej lektury „Trylogii” Henryka Sienkiewicza. Ten przepojony duchem polskości i głębokiego patriotyzmu cykl powieści od dziesiątków lat kształtuje historyczną wyobraźnię Polaków.
Ucznowie naszych klas gimnazjalnych pod okiem Pani Wiesławy Miąso oraz Pani Dominiki Ryznar przygotowali wybrane fragmenty następujących części "Trylogii":
Klasa I gimnazjum: Kamil Mazur i Karol Wośko - "Ogniem i mieczem".
Klasa II gimnazjum: Natalia Sowiźrał, Milena Armata, Maksymilian Wójcik, Damian Kośkiewicz i Patryk Gruszka - "Potop".
Klasa III gimnazjum: Gabriela Mikowska i Renata Świętoń - "Pan Wołodyjowski".
Pozostali uczniowie w skupieniu wsłuchiwali się w treść fragmentów, by raz jeszcze przeżyć zapierające dech w piersiach przygody Sienkiewiczowskich bohaterów.
Z nicierpliwością czekamy na kolejną edycję Narodowego Czytania. Już teraz możemy obiecać, że ponownie weźmiemy w niej udział.